PRVU LINIJU METROA GRADIĆE KOMPANIJA „PAUER ČAJNA” - „Krtice” se pripremaju za radove u Beogradu

Očekuje se da će moćna mašina biti gotova za fabričko testiranje u januaru. – Metroom Kina i Srbija nastavljaju priču o prijateljstvu koje prevazilazi vreme i prostor

Beogradski metro je prioritetni projekat u okviru državnog investicionog plana Srbije i deo inicijative „Pojas i put”, ali i svedočanstvo prijateljstva između naše zemlje i Kine. Izgradnja prve linije metroa na koji naš grad čeka ceo vek poverena je iskusnoj kompaniji „Pauer Čajna”, koja trenutno radi na 51 lokaciji u Kini, a ovo joj je prvi metro na tlu Evrope.

– Pošto prva linija beogradskog metroa ulazi u fazu stvarne izgradnje, ovaj istorijski grad na Balkanu se nalazi u ključnom trenutku ostvarivanja svog „stogodišnjeg sna” o metrou. Ovim metroom Kina i Srbija nastavljaju priču o prijateljstvu koje prevazilazi vreme i prostor – rekli su u „Pauer Čajni”.

Oni su 17. marta započeli dopunska geološka istraživanja na jednoj deonici, što označava ulazak projekta u fazu stvarnog napretka.

– Ovo nije samo ključni korak za prvu liniju metroa u Srbiji, već pokazuje i da se višedecenijsko iščekivanje polako pretvara u stvarnost. Dopunska geološka istraživanja predstavljaju prethodnu fazu izgradnje metroa. U okviru njih koriste se međunarodno vodeće tehnologije geofizičkih merenja, bušenja i 3D geološkog modeliranja. Na taj način se precizno mapira struktura zemljišta, utvrđuje raspodela podzemnih voda i mehanički parametri tla čime se obezbeđuje čvrsta osnova za precizno projektovanje, visokokvalitetnu izgradnju i kontrolu rizika – navode u ovoj kineskoj kompaniji i napominju da je prva faza prve linije dugačka 15,4 kilometara, da će se na njoj će nalaziti 15 stanica i 10 vertikalnih šahtova.

Naša delegacija je nedavno posetila Kinu i u pratnji stručnjaka iz ove kompanije obišla tri grada – Peking, Čangša i Guandžou – da bi se upoznala sa iskustvima kineskog metroa – od planiranja i izgradnje do „pametnog” upravljanja.

– U Pekingu smo imali sastanak na visokom nivou sa predstavnicima kompanije „Pauer Čajna”. Sa njima smo već potpisali tri ugovora za prvu fazu i sada su u toku pregovori za četvrti. Potpisivanjem tog ugovora zaokružićemo razgovore za prvu fazu prve linije koja će se protezati od Makiša do Pančevačkog mosta – rekao je Andreja Mladenović, v. d. direktora „Beogradskog metroa”.

Naša delegacija je iz Pekinga otputovala u grad Čangša gde se nalazi proizvodni pogon CRCHI („China Railway Construction Heavy Industry”). Tu su mogli da vide dve „tehnički moćne mašine” – tunelska bagera (TBM) ili „krtice”, kako ih mi nazivamo. CRCHI jedna je od najvećih fabrika proizvođača mašina za kopanje tunela raznih profila i performansi u svetu. Do sada su proizveli više od 1.700 „krtica” koje su iskopale više od 6.000 kilometara različitih vrsta tunela od onih namenjenih za železnicu, puteve, vodoprivredu...

– U sedištu fabrike CRCHI imali smo prilike da se uverimo u veličinu celog tog kompleksa, ali i njihove kapacitete. Oni na godišnjem nivou proizvedu oko 200 različitih „ti-bi-emova”. Trenutno njihova mašina radi u Parizu, u Italiji ih imaju 15, a jednu u Švajcarskoj. Njihova „krtica” kopala je i u Boru, na šta su posebno ponosni – rekao je Mladenović.

Napomenuo je da su u sedištu fabrike bili da bi videli delove mašina koje će se isporučiti Beogradu.

– Očekujemo da će mašina za fabričko testiranje biti gotova u januaru. Naši predstavnici biće na tom testiranju da bi se uverili da je spremna za kopanje u Beogradu. Jer svaka od mašina pravi se po specifikaciji i to na osnovu dostavljene dokumentacije i istražene geologije. To znači da se mašine koje se prave za naš metro mogu koristiti u Beogradu i nigde više – ističe Mladenović.

Ako mašine prođu test, a svi se nadaju da tu neće biti problema, biće rasklopljene, upakovane i brodovima dopremljene do luke Konstanca u Rumuniji. Odatle bi Dunavom trebalo da budu prevezene do dva mesta u Beogradu. Na Čukarici, na Belim vodama, odakle će u rad krenuti jedna krtica, i kod Pančevačkog mosta, odakle će s poslom početi druga. One će ići u susret jedna drugoj trasom prve linije. Prvih 11 kilometara tunela biće iskopano, a obe mašine trebalo bi da budu izvađene na stanici na Sajmu. Ove moćne mašine izvodiće gotovo 70 odsto tunelskih radova prve faze prve linije.

– Kompozicija „krtice” koja nalikuje vozu dužine je između 100 i 120 metara. Spoljni prečnik noževa koji kopaju je devet i po metara, a unutrašnji 8,55. Mašina je projektovana tako da istovremeno kopa, postavlja prstenove i betonira, odnosno gradi tunel. Ona ima svoju posadu koju čini dvadesetak specijalno obučenih članova u jednoj smeni. Planirano je da radi u tri smene i kada počne sa poslom neće stati – kaže Mladenović.

„Odmor” će krtice imati samo u stanicama koje već moraju biti pripremljene u smislu betonske konstrukcije. Tu će se po potrebi menjati noževi ili obavljati sitni poslovi. Stanice se nalaze na razdaljini od oko kilometra, a mašina u proseku radi oko desetak metara dnevno.

– Rad na mašini vrlo je zahtevan posao, a posada koja je opslužuje poštuje izuzetno stroga pravila jer rade tridesetak metara pod zemljom. Rečeno nam je da su to stručni i odgovorni ljudi, a mi ćemo pokušati da i naše inženjere upoznamo sa radom ove mašine. Jer, u prvoj fazi izgradnje metroa radiće se sa dve mašine, u drugoj fazi sa još jednom, a na drugoj liniji bi sigurno trebalo da budu još tri mašine – objašnjava Mladenović.

Pošto je „Pauer Čajna” na izgradnji tunela veliki deo poslova obavljala u Kini i Maloj Aziji, postavilo se pitanje koliko je tlo gde će se kod nas raditi metro drugačije od terena gde su do sada radili.

– Rekli su nam da nema neke velike razlike između nas i mesta gde su do sada radili. Naravno, kada počne da se radi, videćemo. Mi smo preduzeli sve što je potrebno u vezi sa geološkim istraživanjima, tehnologijom rada, dokumentacijom i predali ih izvođaču radova – istakao je on.

U slučaju da se prilikom radova naiđe na arheološke ostatke, što kada je reč o Beogradu ne bi čudilo, preduzeće se, kaže, mere kao što se to radi svugde u svetu.

– U stalnom smo kontaktu i sa Republičkim i sa Gradskim zavodom za zaštitu spomenika kulture. Oni su bili upoznati sa svom dokumentacijom prve linije, sa time gde će biti stanice, na koji način će se kopati. Ukoliko se nešto pronađe, to će biti zaštićeno i konzervirano po našoj zakonskoj regulativi – kaže Mladenović.

Naglašava da očekuje da će sve, kada je reč o metrou, biti urađeno na najvišem nivou.

– I „Pauer Čajna” i CRCHI su ozbiljni partneri, koji iza sebe imaju ogromno iskustvo – istakao je on.

U Guangdžou naša delegacija je obišla centar za upravljanje metroom. Tu su mogli da se uvere u organizovanost ovog načina prevoza u velikom gradu. Videli su kako funkcioniše 19 linija metroa čija je ukupna dužina 705 kilometara, a godišnji broj putnika pređe brojku od 3,2 milijarde.

Ova poseta učvrstila je poverenje srpske strane da kineska iskustva i oprema postaju „akcelerator” beogradskog metroa, naglašavaju u „Pauer Čajni”. Kina i Srbija takođe aktivno uključuju međunarodne partnere iz Francuske i Nemačke kako bi realizovale ovaj projekat. Jer, kako je Mladenović rekao, ovo nije samo iskopavanje tunela i gradnja nekoliko stanica, već promena načina putovanja u čitavom gradu, a „Pauer Čajna” u ovom poslu najpouzdaniji je saradnik.

– U okviru inicijative „Pojas i put” kinesko-srpska saradnja neprestano daje rezultate. Od auto-puteva, energetskih postrojenja do metroa, kineske kompanije ozbiljno učestvuju u modernizaciji Srbije. Beogradski metro ne samo da će kreirati brojne radne prilike i poboljšati efikasnost putovanja stanovnika, već će pomoći gradu da formira trodimenzionalnu mrežu transporta (metro – autobus – tramvaj – prigradska železnica) podstičući urbani razvoj. Pravi prijatelji u svim uslovima – ovo je najrealnija ilustracija odnosa Kine i Srbije – ističu u „Pauer Čajni”.


Štampa