Ugovorni sporazum za LOT 1 prve faze Linije 1 beogradskog metroa koji obuhvata izradu projekata i izvođenje radova, uključujući i pripremne aktivnosti za nabavku TBM mašina (mašine za probijanje tunela) potpisali su danas u ime Vlade Srbije ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i ispred Grada Beograda Radovan Kremić, sekretar Sekretarijata za javni prevoz i direktor JKP „Beogradski metro i voz“ Andreja Mladenović sa predstavnikom kineske kompanije PowerChina Jang Boom.
Ministar Vesić je istakao da izgradnja beogradskog metroa predstavlja najveći i najznačajniji infrastrukturni projekat u Srbiji. "Mi sada gradimo prve dve linije, a nedavno je raspisan tender za projektovanje treće linije. U prvoj liniji, između Železnika i Mirijeva, putovaće se 32 minuta. Tu ćemo imati 41 trodelnu kompoziciju i ukupno 21 stanicu. Između Mirijeva i Bežanije putovaće se 39 minuta sa 40 kompozicija i 24 stanice, a između Bežanije i Banjice, na trećoj liniji, putovaće se 38 minuta sa 27 trodelnih vozova", objasnio je Vesić. Navodi da se metro delom finansira iz budžeta, a delom iz kredita. Dodaje da ne postoji evropski grad veličine Beograda koji nema metro, kao i da je krajnje vreme bilo da i srpska prestonica dobije ovaj “šinski podsistem”.
"Mi smo sada doneli odluku da jedan deo radova finansiramo direktno iz budžeta da bismo to mogli brže da radimo. Radimo pripremu dokumentacije za prve dve TBM mašine koje su i narodu poznatiji kao “podzemne krtice” koje će kopati cevi tunela. Ovaj posao možemo da počnemo 2026. godine jer izrada ovih mašina traje duže od godinu dana", kazao je on. Ministar naglašava da će već sledeće godini početi radovi na prve četiri stanice, kao i da će Mirijevo imati ulaze na prvu i drugu liniju metroa što će taj deo grada, prema njegovim rečima, učiniti atraktivnijim. Ministar dodaje da posvećenost izvođača i zaposlenih u JKP "Beogradski metro i voz" pokazuju da zajednički možemo da uradimo dobre stvari, zbog čega je siguran da će se projekat izgradnje metroa završiti u planiranom roku.
Direktor JKP „Beogradski metro i voz“ Andreja Mladenović naveo je da je potpisivanje ovog sporazuma još jedan dokaz posvećenosti da izgradnja prve faze Linije 1 bude realizovana u najkraćem mogućem roku. „Verujemo da će ovaj projekat doneti dugoročne koristi ne samo našem gradu, već i celokupnoj državi. Prva faza Linije 1 prolazi kroz ključne tačke i obuhvata 16 pažljivo planiranih stanica kao što su Žarkovo, Požeška, Sajam, Savski trg, Trg republike, Skadarlija i Pančevački most, sve do stanice Karaburma. Beogradski metro evidentno će značajno unaprediti svakodnevni život naših sugrađana i ubrzati razvoj Beograda kao modernog evropskog grada. Ovaj projekat predstavlja značajan iskorak u unapređenju infrastrukture Beograda, i uz zajedničke napore svih uključenih strana i partnera, sigurni smo da ćemo ostvariti sve planirane ciljeve u predviđenim rokovima“ zaključio je A. Mladenović.
Sporazum omogućava izdvajanje posebnog LOT-a 1 koji će biti finansiran iz Budžeta Republike Srbije i koji će odmah stupiti na snagu, stvarajući tako mogućnosti za početak aktivnosti na terenu. Ovaj strateški potez donosi višestruke koristi. Pre svega, omogućava se blagovremeno naručivanje dve TBM mašine ili tzv. krtice koje su ključne za izvođenje tunelskih radova na Liniji 1. Osim toga, u okviru Lot-a 1 obuhvaćeni su i neophodni pripremni radovi koji uključuju geološka istraživanja i izradu projektne dokumentacije za određene objekte na trasi. Vrednost ugovora je 2,4 milijarde dinara.