vesMeđunarodna konferencija o tunelima South East European Tunnelling Conference - SETC 2025 i 11. po redu dodela međunarodnih nagrada ITA Tunnelling Awards održane su od 1. do 3. oktobra 2025. godine u Beogradu, okupivši vodeće svetske stručnjake, kompanije i institucije iz oblasti tunelske i podzemne gradnje. Ovogodišnja konferencija bila je posvećena inovacijama, održivosti, bezbednosti i razmeni iskustava među međunarodnim partnerima, a grad Beograd je tokom tri dana postao centar globalnog dijaloga o budućnosti podzemne infrastrukture.
Kao jedan od pokrovitelja konferencije, uz Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i druge međunarodne partnere, JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd imao je zapaženo učešće u programu i izložbenom delu događaja. Tokom trajanja konferencije, na promotivnom štandu preduzeća predstavljeni su ključni elementi projekta izgradnje beogradskog metroa, od primene BIM modela i digitalizacije procesa projektovanja do najsavremenijih tehnika tunelske gradnje i mera zaštite životne sredine.
Konferenciju Southeastern Europe Tunnelling je zvanično otvorila ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević nakon čega je usledilo uvodno izlaganje direktora JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd, Andreje Mladenovića.
Govoreći o značaju ovog međunarodnog skupa, Mladenović je istakao da je beogradski metro jedan od najvećih i najznačajnijih infrastrukturnih projekata u Srbiji, kao i da je njegova realizacija od nacionalnog interesa.
„Velika mi je čast da u ime Javnog komunalnog preduzeća Beogradski metro i voz učestvujem na ovom izuzetnom skupu i da, kao pokrovitelji zajedno sa Ministarstvom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, pokažemo da su Beograd i Srbija deo savremenih međunarodnih tokova u oblasti tunelske gradnje“, istakao je Mladenović. Takođe je naveo da je izgradnja metroa istovremeno transportni i razvojni projekat koji će trajno unaprediti javni prevoz i kvalitet života građana, doprineti energetskoj efikasnosti i zaštiti životne sredine i ubrzati ekonomski i urbani razvoj grada Beograda.
Tokom izlaganja predstavljeni su i najnoviji podaci o napretku projekta beogradskog metroa. Projekat prve linije metroa podeljen je u dve faze i nalazi se u završnoj fazi revizije. Potpisani su ugovori za građevinske radove prve faze u dužini od oko 15 kilometara, u vrednosti od gotovo milijardu evra, dok se ugovor za sisteme i vozove očekuje u narednim mesecima. Projekat druge linije biće završen do početka 2027. godine, a projektovanje treće linije već je započeto tokom ove godine. Dve TBM (Tunnel Boring Machine) mašine tzv. „krtice“ koje predstavljaju najsavremeniju tehnologiju u oblasti podzemne gradnje već su naručene i njihovo dopremanje u Beograd očekuje se tokom naredne godine, čime će započeti radovi na iskopavanju tunela.
Beogradski metro će, kroz tri linije ukupne dužine više od 60 kilometara i sa više od 60 stanica, povezati devet gradskih opština i omogućiti brzu, pouzdanu i ekološki održivu mobilnost za sve Beograđane.
Konferencija Southeastern Europe Tunnelling okupila je više stotina stručnjaka iz Evrope, Azije i Amerike. Kroz niz panela i stručnih izlaganja predstavljeni su najnoviji trendovi u oblasti tuneliranja, digitalizacije i održivih tehnologija, a na završnici događaja dodeljene su ITA Tunnelling međunarodne nagrade za najznačajnije projekte u svetu tunelske gradnje, čime je još jednom potvrđen značaj saradnje i inovacija u ovoj oblasti.
Učešće JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd na ovoj konferenciji predstavlja još jedan korak u pravcu pozicioniranja Beograda među gradove koji aktivno primenjuju inovativne i održive koncepte urbane mobilnosti. Posvećenost stručnosti, savremenim tehnologijama i odgovornosti prema životnoj sredini ostaje temelj vizije - izgraditi metro sistem po meri budućeg, pametnog i ekološkog grada Beograda.








