Међународна конференција о тунелима South East European Tunnelling Conference - SETC 2025 и 11. по реду додела међународних награда ITA Tunnelling Awards одржане су од 1. до 3. октобра 2025. године у Београду, окупивши водеће светске стручњаке, компаније и институције из области тунелске и подземне градње. Овогодишња конференција била је посвећена иновацијама, одрживости, безбедности и размени искустава међу међународним партнерима, а град Београд је током три дана постао центар глобалног дијалога о будућности подземне инфраструктуре.
Као један од покровитеља конференције, уз Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре и друге међународне партнере, ЈКП „Београдски метро и воз“ Београд имао је запажено учешће у програму и изложбеном делу догађаја. Током трајања конференције, на промотивном штанду предузећа представљени су кључни елементи пројекта изградње београдског метроа, од примене BIM модела и дигитализације процеса пројектовања до најсавременијих техника тунелске градње и мера заштите животне средине.
Конференцију Southeastern Europe Tunnelling је званично отворила министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Александра Софронијевић након чега је уследило уводно излагање директора ЈКП „Београдски метро и воз“ Београд, Андреје Младеновића.
Говорећи о значају овог међународног скупа, Младеновић је истакао да је београдски метро један од највећих и најзначајнијих инфраструктурних пројеката у Србији, као и да је његова реализација од националног интереса.
„Велика ми је част да у име Јавног комуналног предузећа Београдски метро и воз учествујем на овом изузетном скупу и да, као покровитељи заједно са Министарством грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, покажемо да су Београд и Србија део савремених међународних токова у области тунелске градње“, истакао је Младеновић. Такође је навео да је изградња метроа истовремено транспортни и развојни пројекат који ће трајно унапредити јавни превоз и квалитет живота грађана, допринети енергетској ефикасности и заштити животне средине и убрзати економски и урбани развој града Београда.
Током излагања представљени су и најновији подаци о напретку пројекта београдског метроа. Пројекат прве линије метроа подељен је у две фазе и налази се у завршној фази ревизије. Потписани су уговори за грађевинске радове прве фазе у дужини од око 15 километара, у вредности од готово милијарду евра, док се уговор за системе и возове очекује у наредним месецима. Пројекат друге линије биће завршен до почетка 2027. године, а пројектовање треће линије већ је започето током ове године. Две TBM (Tunnel Boring Machine) машине тзв. „кртице“ које представљају најсавременију технологију у области подземне градње већ су нарученe и њихово допремање у Београд очекује се током наредне године, чиме ће започети радови на ископавању тунела.
Београдски метро ће, кроз три линије укупне дужине више од 60 километара и са више од 60 станица, повезати девет градских општина и омогућити брзу, поуздану и еколошки одрживу мобилност за све Београђане.
Конференција Southeastern Europe Tunnelling окупила је више стотина стручњака из Европе, Азије и Америке. Кроз низ панела и стручних излагања представљени су најновији трендови у области тунелирања, дигитализације и одрживих технологија, а на завршници догађаја додељене су ITA Tunnelling међународне награде за најзначајније пројекте у свету тунелске градње, чиме је још једном потврђен значај сарадње и иновација у овој области.
Учешће ЈКП „Београдски метро и воз“ Београд на овој конференцији представља још један корак у правцу позиционирања Београда међу градове који активно примењују иновативне и одрживе концепте урбане мобилности. Посвећеност стручности, савременим технологијама и одговорности према животној средини остаје темељ визије - изградити метро систем по мери будућег, паметног и еколошког града Београда.








