U okviru jačanja saradnje sa međunarodnim partnerima i razmene iskustava sa svetskim metropolama, predstavnici JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd učestvovali su na Međunarodnom simpozijumu o inovativnom razvoju metro sistema, održanom od 17. do 19. oktobra 2025. godine u Šenženu, Narodna Republika Kina.
Ovaj prestižni događaj okupio je vodeće stručnjake, inženjere i predstavnike metro kompanija iz Kine, Malezije, Singapura, Tajlanda, Indonezije, Bangladeša, Japana, Gruzije i drugih zemalja, uz podršku Međunarodne asocijacije za tunele i podzemne prostore (ITA) i Kineskog društva građevinskih inženjera (CCES).
Beograd je u okviru treće sesije simpozijuma, pod nazivom „Međunarodna iskustva u razvoju metro sistema“ predstavio napredak projekta Beogradskog metroa, jednog od najvažnijih infrastrukturnih poduhvata u Srbiji. Izlaganje na temu „Beogradski metro: trenutni status, ključni izazovi i budući pravci razvoja“ održao je Milonja Milanović, izvršni direktor za infrastrukturu JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd.
Milanović je tom prilikom govorio o značaju izgradnje metroa za unapređenje javnog prevoza u Beogradu, planiranim fazama realizacije projekta, kao i o tehničkim i geološkim izazovima sa kojima se susreću inženjerski timovi. Posebno je istakao značaj sistematskog pristupa planiranju trasa, primenu savremenih tehnologija u iskopu tunela, kao i saradnju sa kineskim partnerima koji učestvuju u delu projektnih aktivnosti. Akcenat je stavljen na održivost sistema, energetsku efikasnost i integraciju metroa sa drugim vidovima saobraćaja u Beogradu, kao i na značaj projekta za razvoj Beograda i unapređenje kvaliteta života građana.
Pored učešća u konferencijskom delu, delegacija JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd bila je deo zvaničnog programa tehničkog obilaska, organizovanog poslednjeg dana simpozijuma. Tokom posete, predstavnici Beogradskog metroa obišli su nekoliko ključnih lokacija šenženskog metro sistema - stanicu Guihua, depo Qiaocheng East, Gangxia North Hub i Huangmugang stanicu, koje predstavljaju najmodernije primere povezivanja tehnologije, funkcionalnosti i urbanog razvoja.
Stanica Guihua izdvojila se kao primer kako se savremena gradnja može odvijati brzo i bezbedno zahvaljujući inovativnim metodama i unapređenom organizacijom radova. U depou Qiaocheng East, naši predstavnici imali su priliku da se upoznaju sa načinom na koji se u Šenženu brine o voznom parku, kroz potpuno digitalizovan i automatizovan sistem održavanja, koji pokazuje kako metro postaje deo pametne infrastrukture grada. Gangxia North Hub, poznat i kao „Oko Šenžena“, oduševio je učesnike svojom veličinom i arhitektonskim rešenjem - impozantnim podzemnim prostorom koji spaja pet metro linija i predstavlja pravi simbol modernog urbanog čvora. Na kraju, obilazak Huangmugang stanice pružio je uvid u način na koji se funkcionalnost, dizajn i održivost mogu spojiti u jedan savremeni transportni centar, koji je zbog svojih inovativnih rešenja nagrađen kao jedan od najzanimljivijih projekata u svetu podzemne infrastrukture.
Predstavnici JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd istakli su da je tehnička poseta bila dragoceno iskustvo koje je omogućilo direktan uvid u načine na koje vodeći svetski gradovi razvijaju svoje metro sisteme, kao i priliku da se stečena znanja prenesu na dalju realizaciju beogradskog projekta.
Učešćem na ovom međunarodnom događaju Beograd se svrstao među gradove koji aktivno prate svetske trendove u oblasti javnog prevoza i pametnih tehnologija. Tokom bilateralnih sastanaka, predstavnici JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd razgovarali su sa partnerima iz Kine i drugih zemalja o unapređenju saradnje u oblasti digitalizacije, automatizacije i primene savremenih rešenja u metro sistemima.
Razmena iskustava i uspostavljanje novih partnerstava dodatno osnažuju cilj da Beogradski metro postane moderan, energetski efikasan i održiv sistem, koji će Beograd pozicionirati među metropole sa najnaprednijim modelima javnog prevoza i doprineti stvaranju udobnijeg i efikasnijeg grada za život.




Izvor fotografija: International Symposium on Innovative Metro Development 2025



