Regionalna ACES konferencija pod nazivom „Budući trendovi u građevinskoj industriji 2025“ održana je 30. i 31. oktobra 2025. godine u Sava centru, u organizaciji Asocijacije za građevinsku industriju Srbije (ACES) uz učešće vodećih stručnjaka iz oblasti građevinarstva, arhitekture i infrastrukturnog razvoja. U okviru brojnih panela i prezentacija razmatrane su teme od ključnog značaja za industriju, od upravljanja velikim projektima, primene digitalizacije i veštačke inteligencije, do savremenih pristupa održivom razvoju i inkluzivnom dizajnu.
U delu programa posvećenom specijalnim gostima predstavljene su inovacije na projektu beogradskog metroa, koje je predstavila Aleksandra Perović, direktor Odeljenja za signalizaciju i telekomunikacije u JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd. Ona je prisutnima približila tehnološke novine koje se primenjuju u svim fazama realizacije projekta - od projektovanja i izgradnje do budućeg održavanja sistema.
Posebna pažnja posvećena je uspostavljanju zajedničkog digitalnog okruženja podataka (CDE – Common Data Environment) u okviru platforme za upravljanje tokom životnog ciklusa projekta (PLM – Project Lifecycle Management). Ovo inovativno rešenje omogućava efikasnu saradnju svih učesnika, deljenje informacija iz različitih disciplina i predstavlja osnovu za primenu koncepta „virtuelnog blizanca“. Na taj način postavljeni su temelji za digitalnu transformaciju u upravljanju velikim infrastrukturnim sistemima. Tokom konferencije, Perović je istakla da je u okviru platforme PLM, korišćenjem raspoložive projektne dokumentacije uspešno završen dokaz koncepta i da su izrađeni prvi virtuelni modeli fizičkih objekata koji će u narednim fazama biti nadograđivani i korišćeni za simulacije, analize i optimizaciju performansi u realnom vremenu.
Tokom svog izlaganja, Perović je predstavila nova rešenja u oblasti signalizacije i automatskog upravljanja vozovima, koja će omogućiti da vozovi komuniciraju direktno jedni sa drugima i sa operativnim kontrolnim centrom, bez posrednika. Primenom ovog sistema povećava se kapacitet mreže, smanjuje količina potrebne pružne opreme za oko 20% i redukuje potrošnja električne energije za približno 30%.
U oblasti elektronapajanja, akcenat je stavljen na primenu reverzibilnih podstanica koje omogućavaju da se energija nastala prilikom kočenja vozova vrati u mrežu i iskoristi za napajanje stanica, što će doneti uštede od 7–8% ukupne potrošnje energije. Takva rešenja značajno unapređuju energetsku efikasnost i podržavaju viziju održivog razvoja grada.
Perović je dodala da implementacija digitalnog blizanca u svim fazama projekta beogradskog metroa predstavlja korak ka modernizaciji građevinske industrije i boljem upravljanju složenim infrastrukturnim sistemima. Ovakav pristup obezbeđuje praćenje procesa u realnom vremenu, upravljanje rizicima i simulaciju različitih scenarija, čime se postiže veća efikasnost, smanjenje troškova i bolji rezultati.
JKP „Beogradski metro i voz“ Beograd već je ostvario značajan napredak u pripremi i realizaciji projekta, od izrade studija i projekata koloseka i stanica, izbora tehnologije i opreme, do pokretanja procesa izrade TBM mašina za iskop tunela. Na taj način, projekat beogradskog metroa kao jedan od najambicioznijih infrastrukturnih poduhvata u zemlji, doprineće uspostavljanju održivog javnog prevoza i pozicionirati grad Beograd kao lidera u oblasti modernizacije saobraćajne infrastrukture.
Na kraju svog izlaganja, Perović je naglasila značaj saradnje svih aktera i partnera na projektu, ističući da je izgradnja metroa prilika da se zajedničkim angažovanjem ostavi trajno nasleđe budućim generacijama, opšte dobro od neprocenjivog značaja za grad i njegove građane.





