Иновације на пројекту Београдског метроа представљене на ACES конференцији

Регионална ACES конференција под називом „Будући трендови у грађевинској индустрији 2025“ одржана је 30. и 31. октобра 2025. године у Сава центру, у организацији Асоцијације за грађевинску индустрију Србије (ACES) уз учешће водећих стручњака из области грађевинарства, архитектуре и инфраструктурног развоја. У оквиру бројних панела и презентација разматране су теме од кључног значаја за индустрију, од управљања великим пројектима, примене дигитализације и вештачке интелигенције, до савремених приступа одрживом развоју и инклузивном дизајну.

У делу програма посвећеном специјалним гостима представљене су иновaције на пројекту београдског метроа, које је представила Александра Перовић, директор Одељења за сигнализацију и телекомуникације у ЈКП „Београдски метро и воз“ Београд. Она је присутнима приближила технолошке новине које се примењују у свим фазама реализације пројекта - од пројектовања и изградње до будућег одржавања система.

Посебна пажња посвећена је успостављању заједничког дигиталног окружења података (CDE – Common Data Environment) у оквиру платформе за управљање током животног циклуса пројекта (PLM – Project Lifecycle Management). Ово иновативно решење омогућава ефикасну сарадњу свих учесника, дељење информација из различитих дисциплина и представља основу за примену концепта „виртуелног близанца“. На тај начин постављени су темељи за дигиталну трансформацију у управљању великим инфраструктурним системима. Током конференције, Перовић је истакла да је у оквиру платформе PLM, коришћењем расположиве пројектне документације успешно завршен доказ концепта и да су израђени први виртуелни модели физичких објеката који ће у наредним фазама бити надограђивани и коришћени за симулације, анализе и оптимизацију перформанси у реалном времену.

Током свог излагања, Перовић је представила нова решења у области сигнализације и аутоматског управљања возовима, којa ће омогућити да возови комуницирају директно једни са другима и са оперативним контролним центром, без посредника. Применом овог система повећава се капацитет мреже, смањује количина потребне пружне опреме за око 20% и редукује потрошња електричне енергије за приближно 30%.

У области електронапајања, акценат је стављен на примену реверзибилних подстаница које омогућавају да се енергија настала приликом кочења возова врати у мрежу и искористи за напајање станица, што ће донети уштеде од 7–8% укупне потрошње енергије. Таква решења значајно унапређују енергетску ефикасност и подржавају визију одрживог развоја града.

Перовић је додала да имплементација дигиталног близанца у свим фазама пројекта београдског метроа представља корак ка модернизацији грађевинске индустрије и бољем управљању сложеним инфраструктурним системима. Овакав приступ обезбеђује праћење процеса у реалном времену, управљање ризицима и симулацију различитих сценарија, чиме се постиже већа ефикасност, смањење трошкова и бољи резултати.

ЈКП „Београдски метро и воз“ Београд већ је остварио значајан напредак у припреми и реализацији пројекта, од израде студија и пројеката колосека и станица, избора технологије и опреме, до покретања процеса израде TBM машина за ископ тунела. На тај начин, пројекат београдског метроа као један од најамбициознијих инфраструктурних подухвата у земљи, допринеће успостављању одрживог јавног превоза и позиционирати град Београд као лидера у области модернизације саобраћајне инфраструктуре.

На крају свог излагања, Перовић је нагласила значај сарадње свих актера и партнера на пројекту, истичући да је изградња метроа прилика да се заједничким ангажовањем остави трајно наслеђе будућим генерацијама, опште добро од непроцењивог значаја за град и његове грађане.

 


Штампа